Nike har butiker över hela världen där de så klart säljer nike skor men också kläder och sport-accessoarer. Den första butiken öppnade Nike i Santa Monica, Kalifornien, på 1960-talet och då kallades den Blue Ribbon Sports. Idag har Nike nästan 100 butiker och antalet ökar ständigt. Nikes egna butiker uppskattas av deras kunder för den vackra designen. De erbjuder en helt unik kundupplevelse på många olika sätt. Man kan få springa på olika typer av löpband och se hur skorna känns på fötterna i praktiken. Det finns en speciell flaggskepp-butik där man säljer nike skor, och den ligger i London. Den har fem våningar och säljer alla tänkbara modeller av nike skor.
Höga ambitioner
Nike strävar hela tiden efter att växa som varumärke och företag. Företaget är faktiskt redan idag störst inom sport skor i hela världen och deras varumärke värderas till många miljoner dollar. Man förväntar sig dock att växa ännu mer. Man har valt ut 12 viktiga städer där man tror att nike skorna har potential att växa mer. Städerna man har valt ut är New York, London, Shanghai, Beijing, Los Angeles, Tokyo, Paris, Berlin, Mexico City, Barcelona, Seoul, och Milano.
Ett fantastiskt kontor
Nikes huvudkontor ligger i New York och är sex våningar högt. Där jobbar över tusen anställda som alla har mycket förmånliga villkor. De får till exempel köpa nike skor till mycket rabatterade priser. Där finns en stor basketplan där personalen uppmuntras att spela basket så ofta de hinner. De har också en fanatisk takterrass med utsikt över hela New York och en trädgård som har samma form som Nikes logo. (den brukar kallas för en ”Swoosh”) Där kan de anställda ta en fikapaus när vädret tillåter eller ta en liten promenad med sina nike skor.
Nikes berömda slogan
Nikes slogan, eller signatur som det också kallas, är en av världens mest berömda. Även namnet ”Nike” är känt i de flesta länder. Nike kommer från segergudinnan inom den grekiska mytologin och står för Nikes kärnvärden och vad man vill bli associerad till. Det är lätt att tro att Nike har använt denna slogan länge i sin reklam för till exempel nike skor men den är relativt ung och uppfanns inte förrän på slutet av 1980-talet, till skillnad från logon som skapades redan på 1970-talet. Efter mer än 50 år i branschen är varumärket Nike intimt sammankopplat med sportbranschen och med många stora sportpersonligheter, både män och kvinnor.